Your brand is not your logo. Oftewel: branding is zoveel meer dan een logo alleen! Sterker nog. Voordat je aan je logo gaat beginnen, heb je eerst belangrijk ander huiswerk te doen. Branding is alles wat laat zien wat je als bedrijf bent. Waar je voor staat. En dit vind je in ALLE onderdelen van jouw bedrijf terug.
Your business is the body
Your brand is the soul
– Ashley Chymiy –
Het begint met de missie. Wat is jouw Why. Waarom ben je dit bedrijf begonnen? Wat wil jij bereiken en wat vindt jij belangrijk? En, misschien wel het belangrijkste van allemaal, welke oplossing biedt jij voor het probleem van jouw klant?
Wij zijn Lief Leuk & Eigen begonnen met de missie omdat wij vinden dat iedereen een persoonlijk kaartje moet kunnen maken bij belangrijke life events zoals geboorte en trouwen. Tegen betaalbare prijzen. We zagen dat dit (lees: 2002) niet makkelijk was voor degenen die geen verstand hadden van grafisch design en drukwerk. Terwijl het technisch wel mogelijk was. Het kunnen uitdrukken van jouw eigen stijl in persoonlijk drukwerk is onze missie.
Je hebt een oplossing voor een probleem. Maar voor wie? Welke doelgroep past hier bij? Hoe specifieker je bent in je doelgroep, hoe beter je jouw propositie en branding kan bepalen. Welke klanten ga jij met je bedrijf helpen?
Een belangrijk onderdeel van je branding is jouw tone of voice. De manier waarop jij tegen je klant praat. Zakelijk, vriendelijk, als je beste vriendin. Gebruik je u of jij? Hoe begin je je mail, hoe sluit je jouw mail af. Allemaal onderdelen van je branding, waar je wellicht niet direct bij stil staat. Maar goed om eens over na te denken.