Your brand is not your logo

Your brand is not your logo

Your brand is not your logo. Oftewel: branding is zoveel meer dan een logo alleen! Sterker nog. Voordat je aan je logo gaat beginnen, heb je eerst belangrijk ander huiswerk te doen. Branding is alles wat laat zien wat je als bedrijf bent. Waar je voor staat. En dit vind je in ALLE onderdelen van jouw bedrijf terug.

Your business is the body

Your brand is the soul

– Ashley Chymiy –

1. Missie

Het begint met de missie. Wat is jouw Why. Waarom ben je dit bedrijf begonnen? Wat wil jij bereiken en wat vindt jij belangrijk? En, misschien wel het belangrijkste van allemaal, welke oplossing biedt jij voor het probleem van jouw klant?

 

Een voorbeeld:

Wij zijn Lief Leuk & Eigen begonnen met de missie omdat wij vinden dat iedereen een persoonlijk kaartje moet kunnen maken bij belangrijke life events zoals geboorte en trouwen. Tegen betaalbare prijzen. We zagen dat dit (lees: 2002) niet makkelijk was voor degenen die geen verstand hadden van grafisch design en drukwerk. Terwijl het technisch wel mogelijk was. Het kunnen uitdrukken van jouw eigen stijl in persoonlijk drukwerk is onze missie.

2. Wie zijn jouw klanten

Je hebt een oplossing voor een probleem. Maar voor wie? Welke doelgroep past hier bij? Hoe specifieker je bent in je doelgroep, hoe beter je jouw propositie en branding kan bepalen. Welke klanten ga jij met je bedrijf helpen?

3. Bepaal de kernwaarden

Je weet je missie, welk probleem je gaat oplossen en op welke klanten je gaat richten. De volgende stap is om duidelijk te hebben welke kernwaarden je als bedrijf wilt uitstralen. Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Ga je voor een lage prijs, of juist voor veel service. Ga je voor snelheid? Gemak? Kernwaarden zijn belangrijk voor je bedrijf en je branding omdat het bepaalt wat een klant van jou als bedrijf mag verwachten. Deze kernwaarden moeten ook goed aansluiten bij de doelgroep die je hebt gekozen.

4. Tone of voice

Een belangrijk onderdeel van je branding is jouw tone of voice. De manier waarop jij tegen je klant praat. Zakelijk, vriendelijk, als je beste vriendin. Gebruik je u of jij? Hoe begin je je mail, hoe sluit je jouw mail af. Allemaal onderdelen van je branding, waar je wellicht niet direct bij stil staat. Maar goed om eens over na te denken.

5. Beeldstijl

En dan komt de beeldstijl om de hoek kijken. Het onderdeel waar we vaak het eerste aan denken. Een mooi logo, een fijn kleurenpalet, je styling. Eigenlijk het eerste wat jouw klant zal zien. Heel belangrijk. Maar als je de eerdere onderdelen goed hebt bepaalt voordat je je beeldstijl gaat ontwikkelen, dan wordt deze nog mooier en veel meer to the point!

Download hier jouw stappenplan tot jouw branding beeldstijl

1. Wat is jouw story
2. Bedenk hoe je jouw story wilt vertellen
3. Maak een moodboard
4. Color palette
5. Bepaal lettertypes
6. Favicon
5. Beeldmerk
7. Slogan / propositie