Het kiezen van je juiste brandname kan een lastige klus zijn. Daarom is het zo leuk om de verhalen achter de brandnames te weten. We beginnen met de bedrijfsnaam die ik 17 jaar geleden heb gekozen: Lief Leuk & Eigen. Een niet alledaagse naam. Waar komt de naam vandaan en waarom is deze naam gekozen? En dekt de naam de lading (nog). Lees het hier!
THE START UP
17 jaar geleden ben ik begonnen met het aanbieden van geboortekaartjes op maat. Het idee was ontstaan toen ik zelf naar een leuk en bijzonder geboortekaartje zocht. Het is het jaar 2000, en bedenk dat Internet nog in de kinderschoenen stond. Alles ging nog op de ‘ouderwetse’ manier met het zoeken van kaartjes in boeken bij de drukker.
DE VERKEERDE NAAM
Bij de start van het bedrijf was het businessplan (als je het dat al kon noemen) dat we ‘kaartjes op maat’ gingen aanbieden. De klant had een idee, wij zochten hier de passende illustrator bij, maakte het perfecte kaartje en zorgde voor het drukwerk. De allereerste naam geregistreerd bij de KVK was ‘deKunsterij’. (Echt, als ik die nu hoor… vreselijk).
Een half jaar later was het al duidelijk dat dit niet het juiste concept was. Het leveren van 1 op 1 maatproducten zou niet snel voldoende omzet geven. Hieruit kwam de volgende stap: we gingen aan de slag met een vaste collectie (geboorte)kaartjes. Want met een duidelijke collectie, had de klant direct een duidelijke keuze. En aanpassingen op maat waren nog steeds mogelijk. Dit bleef ons USP.
DIT IS HEM
Zodra we deze collectie gingen ontwerpen, dekte de naam ‘deKunsterij’ niet meer de lading. Het voegde gewoon niet.
Op de terugweg van een superfijne meeting met een nieuwe leverancier, zat ik hyper en vol energie in de auto terug. Met deze leverancier vielen alle puzzelstukjes samen. Ik moest nog 3 uur terugrijden. Het was tijdens deze autorit dat de naam Lief Leuk & Eigen naar boven kwam borrelen en ik was direct enthousiast. Dit ís hem. Het was anders, gedurfd en paste bij de uitstraling die voor onze collectie hadden (vooral in die tijd toen er nog vooral heel veel lieve illustraties op de kaartjes stonden). Het wordt ‘eigen’ stond voor het originele plan (wat je nu MISSIE zou kunnen noemen): dat je bij een belangrijk moment zoals geboorte of trouwen altijd een ‘eigen’ kaartje moet kunnen maken die bij je past. Na even sparren met wat vriendinnen is dit de naam geworden én gebleven. Ik had ook direct beeld van het logo en een vormgever heeft dit toen ook perfect voor mij uitgevoerd. Eerlijk gezegd is het logo zelfs nog hetzelfde als 17 jaar geleden.
TIJD VOOR VERANDERING?
Natuurlijk is het 17 jaar later en zo nu en dan vraag ik mezelf af of de naam nog wel van nu is. Het is namelijk niet altijd de makkelijkste naam en we worden ook regelmatig Lief Leuk & Aardig genoemd. Maar afgelopen Negenmaandenbeurs werd ook weer duidelijk hoe groot onze naamsbekendheid is. En dit is mede door de beeldstijl van het logo. Het veranderen van een naam die al 17 jaar bestaat en zo’n goede lading heeft, is geen easy one. Je moet dan ook zeker weten waarvoor je het doet en welke voordelen je dit op de (hele) lange termijn gaan opleveren.
De voordelen van onze naam
- Al 17 jaar in de markt en een grote naamsbekendheid.
- Anders, dus blijft eerder hangen.
- Herkenbaar logo wat voor beeldherkenning zorgt.
- Naam zegt iets over de waarde van het product.
De nadelen van onze naam
- Lang, soms lastig te gebruiken in kleine banners.
- Lastig met nieuwe producten zoals trouwkaarten. We hebben lang getwijfeld of we de trouwkaarten niet onder een andere naam zouden gaan aanbieden. Maar het laden van 2 namen is echt een missie op zich.
- De naam zegt niet direct welk product je bij ons kan vinden, daarom maken we gebruik van een slogan om onze merknaam nog meer lading te geven
5 TIPS VOOR HET VINDEN VAN EEN GOEDE MERKNAAM & LOGO
- De merknaam: het is fijn als deze al iets zegt over je diensten maar het hoeft niet. Het kan je immers ook beperken als je diensten wilt veranderen.
- Denk goed na over je missie en doelgroep. Jouw merknaam moet hierbij passen!
- De naam moet makkelijk in het gehoor liggen, en jouw vibe meegeven. En het liefst nog een beetje origineel. Be Bold!
- Net als bij Lief Leuk & Eigen, dachten we aan de waardes van het product dat we wilden gaan verkopen. Dit kan een mooi uitgangspunt zijn bij het bedenken van jouw naam.
- Ga je echt je eigen diensten verkopen, en ben jij zelf het belangrijkste onderdeel van de business (jij bent het bedrijf), dan kan je ervoor kiezen om je eigen naam te gebruiken. Maar voor (toekomstige) overnames is het voeren van een persoonlijke brandname minder handig.
- Welke namen en logo’s spreken jou aan? Maak een mooi moodboard of pinterest board.
- Heb je een naam die niet direct jouw diensten / product goed verteld? Dan kan je je merknaam ondersteunen met een slogan. Zodat het direct duidelijk is waar je voor staat.
Als je jouw merknaam vindt, dan weet je het. Het voelt goed. Dat zijn de brandnames die lang mee kunnen.
JOUW MERKNAAM GEVONDEN? Dit moet je even goed checken!
- Check op tijd er wel voor dat voor jouw gekozen naam alles nog vrij is. Check de kvk, de domeinnamen zoals .nl en .com, en check ook of de social media accounts nog vrij zijn. Je wilt jouw naam straks natuurlijk volledig kunnen uitrollen!
- Google je naam even, komt er niets geks uit voort?
- Wellicht heeft jouw concurrent de naam als zoekwoord in gebruik? Dit hoeft geen showstopper te zijn maar dan weet je dat je wel wat concurrentie op de naam hebt in Google ranking (SEO) en dat je klanten naar je concurrent kan sturen.
- De friends & family check: houd de naam tegen een aantal vrienden en familieleden die goed op de hoogte zijn van jouw plannen. En kijk naar de eerste reactie.
- Past de naam goed in diverse afmetingen van een logo? Een logo/merknaam moet in diverse maten gemaakt kunnen worden. Een website header heeft een ander formaat dan je visitekaartje. Je merknaam en/of logo moet in diverse formaten zichtbaar zijn. Langwerpig, vierkant en rond. Denk aan de naam boven je website,