‘Vrijheid’ is de meest genoemde reden dat een ondernemer begint met een eigen bedrijf. Je eigen tijd in kunnen delen, je eigen ideeën kunnen uitwerken. Geen concessies meer doen. Kunnen werken wanneer en waar je wilt. Een heerlijk idee toch?
Een goed idee, een mooi product, een goede site, je merknaam en logo. Dat zijn zaken die heel gauw staan. Ook is er al vaak nagedacht over de ideale klant en vervolgens is het belangrijk om de wereld te gaan vertellen wat jij verkoopt. De eerste verkopen worden gedaan via vrienden, kennissen en relatie en de tamtam gaat werken. Meestal wordt een onderneming zo vanaf de ‘keukentafel’ opgestart. Vooral wanneer het ondernemen nog gecombineerd moet worden met andere belangrijke activiteiten, zoals zorg voor.
Natuurlijk maak je in het begin nog geen winst. Dat hoort erbij. Je geeft jezelf een paar maanden of wat langer. Vol enthousiasme en energie stort jij je in je bedrijf. Je bedenkt nieuwe producten en diensten en rolt ook deze uit. Want zo komt die winst vast sneller.
Maar let op de grote valkuil: energie en plezier verdwijnen wanneer jij niet (in toch een zeer nabije toekomst) winst gaat maken. Profit / winst is een belangrijke beloning waar vaak een beetje te voorzichtig mee wordt gedaan. Het is een belangrijke waarde voor jouw harde werken. Je bent het waard. Je werkt toch ook niet bij een bedrijf voor niets. Het loon dat je daar krijgt, is niet alleen nodig voor je levensonderhoud maar draagt ook een emotionele waardering uit.
Stuur dus in jouw bedrijf aan op WINST. Maak bij nieuwe introducties en diensten een plan (liefst natuurlijk lekker SMART*) waarbij je ook rekening houdt met jouw winst. Net als inkoopkosten, vaste kosten, marketingkosten en jouw loonkosten, hoort winst een onderdeel van de opbouw van jouw verkoopprijs te zijn.
Let op: winst is dus niet jouw loon, het komt bovenop je loon. Je loon is jouw beloning die je mag uitgeven aan je levensonderhoud. Winst is het geld waar jouw bedrijf gezond mee wordt. Winst is namelijk heel belangrijk voor het voortbestaan van jouw bedrijf. Want, winst kan je opnieuw investeren in jouw mooie nieuwe plannen & ideeën. Die vervolgens weer winst opleveren. Win win dus.
5 Tips om te ondernemen met enthousiasme, plezier en winst:
- Introduceer je een nieuw idee of product op de markt, zorg er dan voor dat je een gezonde prijsstelling hanteert waarbij je, naast jouw loon, ook rekening houdt met de winst
- Maak een SMART doelstelling voor de omzet van je idee en product. Dan kan je ook al van tevoren goed bedenken of dit plan jou iets gaat opleveren – en vanaf wanneer ongeveer. Hiermee maak je een afspraak met jezelf.
- Bedenk ook heel goed hoeveel tijd het voeren van een dienst of product jou kost. Denk dan ook aan klantenservice, nazorg, voorraadbeheer etc. Reken dit eerlijk uit.
- Evalueer regelmatig. Zit je nog op het juiste spoor, kost de dienst of het product niet meer tijd dan je had ingeschat? Heb je al voldoende verkocht, is je prijsstelling goed? Zit er zoveel groei in als je had gedacht?
- En als je evalueert, bedenk dan ook of je blij wordt van het product en dienst dat je voert. Past het bij jou? Geeft het je energie en word je er blij van? Als je deze vraag met nee beantwoordt, dan is het een goed idee om de koers te wijzigen! Want: energie en enthousiasme = winst!
Wat is SMART
Smart staat voor: specifiek, meetbaar, aantrekkelijk (acceptabel), realistisch en tijdsgebonden
Oftewel: zorg ervoor dat je voor jezelf een doelstelling geeft die heel specifiek is, in harde cijfers en voor een duidelijke periode. En hij moet natuurlijk haalbaar zijn. Het geeft je een duidelijk uitgangspunt.